Herschrijf de Media

Vier misverstanden over de staatsschuld die ons telkens worden aangepraat

Vier misverstanden over de staatsschuld die ons telkens worden aangepraat

Bij ‘herschrijf de media’ herschrijven we artikelen uit de kwaliteitsmedia waarvan de feiten of het onderwerp zich volgens ons veel beter lenen voor een libertarische invalshoek. Deze keer herschreef Mathieu Hampton het stuk ‘Vier misverstanden over de staatsschuld die ons telkens worden aangepraat’ van Jesse Frederik.
Pitch Vers Bloed: Post-Truth Society

Pitch Vers Bloed: Post-Truth Society

Objectief nieuws bestaat niet. Niet alleen bepaalt het wereldbeeld van journalisten welke onderwerpen genegeerd worden, of juist worden belicht, maar zijn zelfs de woorden die journalisten gebruiken ideologisch gekleurd.

‘Waar nieuws’ vind je alleen in dictaturen

‘Waar nieuws’ vind je alleen in dictaturen

Fact-checking zou nooit meer moeten willen doen dan het controleren van de journalistieke methode.

De overheid wil u beschermen tegen alle hackers, behalve zichzelf

De overheid wil u beschermen tegen alle hackers, behalve zichzelf

Nadat een leger zombiebots vorige maand het Amerikaanse bedrijf Dyn met een ddos-aanval platgelegde, staat het Internet of Things (IoT) ook in Nederland op de politieke agenda.

De Goede Zeden van Totalitair Secularisme

De Goede Zeden van Totalitair Secularisme

Afgelopen dinsdag werd een moslima en plein public onder toezicht van vier gewapende politieagenten gedwongen zich uit te kleden terwijl ze lag te zonnebaden op een Frans strand. Haar outfit, een zwarte legging, blauwe tuniek en een bijpassende sjaal om het haar gewikkeld, was in overtreding van het zogenaamde boerkiniverbod.

De Beste Staat Die We Nooit Gehad Hebben

De Beste Staat Die We Nooit Gehad Hebben

De legitimering van politieke macht berust op slechte filosofie. Er is geen fundamenteel verschil tussen het goddelijk recht van voor de Franse revolutie en de representatieve democratie die erop volgde.

Kok in het kalifaat

Kok in het kalifaat

Met de veroordeling van de would-be Syriëgangers lijkt de Rotterdamse rechtbank te zeggen: of je nu kok wilt worden of wilt strijden, alleen al het feit dat je daarheen wilt is strafbaar. Waarom is de guilty-by-association redenering zo verraderlijk?

Michel Foucault en de neoliberale verleiding

Michel Foucault en de neoliberale verleiding

Geldt Foucault terecht als boegbeeld voor de linkse revolutie? Rik Peters leest het recent verschenen ‘Foucault and Neoliberalism’ en concludeert: misschien niet, want Foucaults houding tegenover het neoliberalisme was op zijn minst optimistisch.

Red de verzorgingsstaat! Neem een vluchteling in huis

Red de verzorgingsstaat! Neem een vluchteling in huis

Solidariteit wordt centraal geregeld door de overheid. Maar iedereen is het erover eens dat de overheid niet in staat is alle sociale problemen op te lossen. Waarom blijft het dan bij mopperen en gaan we niet gewoon zelf dingen ondernemen? Rik Kleinsmit en Andrea Speijer-Beek betogen voor het betekenisvol terugclaimen van de participatiemaatschappij.

Natiestaat discriminatiestaat

Natiestaat discriminatiestaat

De huidige instroom van vluchtelingen zorgt ervoor dat het in stand houden van de verzorgingsstaat alleen maar gepaard kan gaan met discriminatie.

Vrijheid onder vuur

Vrijheid onder vuur

Daags na de aanslag op Charlie Hebdo pleit Marine Le Pen voor terugkeer van de doodstraf, maar meer geweld van staatszijde is geen antwoord op terrorisme, betogen Andrea Speijer-Beek en Thomas Hogeling.

Seculier Extremisme

Seculier Extremisme

Seculieren beweren de waarheid aan hun kant te hebben, maar gaan vaak de mist in met hun argumentatie. Andrea Speijer-Beek beschouwt de problematische manier waarop religie en wetenschap in het individu zich tot elkaar verhouden.

Obama of Poetin, wat maakt het uit?

Obama of Poetin, wat maakt het uit?

Nederlandstalige media doen verslag van de grote man uit het Witte Huis alsof er iedere ochtend een instructiebrief uit Washington binnenkomt.

De vrijwillige samenleving

De vrijwillige samenleving

Er is geen enkele politieke partij in Nederland waarvoor ik de gang naar de stembus maak. Zelfs als ik zeker wist dat mijn stem zich op magische wijze direct zou materialiseren in beleid zou ik het rode potlood links laten liggen. Het probleem is namelijk niet inhoudelijke onvrede met de minieme verschillen tussen de verschillende partijprogramma's. Het probleem zit hem in de onvrijheid aan het fundament van onze samenleving.